In gesprek met kopersadviseur Linda!
Linda van der weiden - Kopersadviseur.
Sinds 2020 is Linda een vaste waarde in het team van Interplan. Wat zij precies doet en wat er zo leuk is aan haar werk en werken bij Interplan vertelt ze jou graag zelf. Lees hieronder haar verhaal.
Hoe ben je kopersadviseur geworden?
Na mijn opleiding, mts-bouwkunde, ben ik even blijven hangen bij het architectenbureau waar ik stage heb gelopen. Daarna heb ik bij de gemeente gewerkt als vergunningverlener. Omdat ik het tekenen miste en meer de ‘’echte bouw’’ in wilde, heb ik gesolliciteerd op een functie als werkvoorbereider. Tijdens het gesprek bleek dat ze geen werkvoorbereider nodig hadden, maar net een afdeling kopersadvies aan het opzetten waren en mensen met een bouwkundige achtergrond zochten. Van kopersadviseur had ik tot op dat moment nog nooit van gehoord en het klonk als een echte uitdaging. Sinds 2007 ben ik dan ook kopersadviseur en ik doe dit werk nog steeds met veel plezier.
Wat doet een kopersadviseur eigenlijk?
Als kopersadviseur begeleid ik de koper van een nieuwbouwwoning vanaf de aankoop bij de makelaar tot aan de oplevering van de woning en alles wat daarbij komt kijken. Het begint met een eerste gesprek waar wij het bouwproces doornemen, uitleg geven over de installaties en bouwmethodiek, de individuele woonwensen doornemen en uitleggen waarom keuzes vroegtijdig bekend moeten zijn. Vervolgens werken wij de wensen uit in tekeningen en offertes en zorgen dat de wensen bij de aannemer en installateurs duidelijk zijn om de wijzigingen uit te voeren. Daarnaast houden wij de toekomstige bewoners op de hoogte van de stand van de bouw doormiddel van foto’s en nieuwsbrieven. Tijdens de bouw begeleiden wij de kopers bij kijkmomenten en beantwoorden hun technische, bouwkundige en juridische vragen over hun nieuwbouwwoning.
Wat vind je het leukste aan het vak kopersbegeleiding?
Het contact met de aanstaande bewoners in combinatie met de diverse bouwkundige werkzaamheden. De diversiteit en het feit dat geen dag hetzelfde is. Dat maakt het echt heel erg leuk.
Wat vind je het leukste aan de bouw?
Dat je vanaf een tekening het gebouw en uiteindelijk een hele straat of wijk ziet groeien. Er zijn verschillende bouwmethodes, processen en materialen die toegepast worden. Dat maakt het heel dynamisch. Het gehele proces van dichtbij mee mogen maken, is gewoon heel gaaf om te zien.
Wat zijn de projecten of gebeurtenissen die je bij zijn gebleven?
Het meest dankbare in dit werk is een bedankt berichtje of compliment van aanstaande bewoners. Wat mij het meest is bijgebleven, is het kopersgesprek in 2020 dat ik had met de aanstaande bewoners van een appartement in mijn eerste project voor Interplan: De posterijen in Aalsmeer. Het betreft een vervolggesprek dat door de coronamaatregelen alleen achter een plexiglas scherm kon plaats vinden. Halverwege het gesprek zegt mevrouw: ‘Het voelt zo vertrouwd en op mijn gemak bij jou, fijn dat we nog even langs konden komen’. Voor vertrek ook nog meerdere malen hartelijk bedankt voor alle hulp. Dus ik loop met een grote glimlach naar mijn werkplek. Nog geen half uur later komt mijn collega naar boven met een bos bloemen. Voor mij afgegeven door de klanten van het kopersgesprek zojuist. Als bedankje. Op het kaartje staat: Voor alle moeite, wij zijn ontzettend blij. Daar werd ik toch echt even stil van.
Interplan Bouwsupport
Kan je Interplan in één zin omschrijven?
Interplan is een sociaal, vakkundig bedrijf en van alle markten thuis.
Wie zijn de mensen bij Interplan?
Iedereen heeft zijn eigen expertise en hierdoor vullen wij elkaar goed aan. Wij staan altijd voor elkaar klaar en springen gemakkelijk bij als het nodig is. Door dit alles vormen wij een echt team. Bij Interplan heb je eigenlijk geen collega’s, maar zijn we een soort familie. Uiteraard wordt er naast het plezier ook heel hard gewerkt natuurlijk.
Wat onderscheidt Interplan?
De mensen en de bedrijfsflexibiliteit. Het maakt niet uit of we een project voor aannemer ‘A’ doen of ontwikkelaar ‘Z’. We leveren het werk zoals de opdrachtgever van ons verlangd, maar zorgen ook voor een tevreden klant.